onsdag 5 augusti 2009

Änglamamma

Läste en blogg för ett tag sen, som berörde mig riktigt mycke. Det var en blogg om en änglamamma som förlorade sina två tvillingflickor för ett tag sen. Har inte läst den på ett tag, men idag så började jag läsa lite igen. I ett inlägg så hade en läsare skrivit ett gäst inlägg. Läsaren var också en änglamamma, som hade förlorat sina två tvillingpojkar. Hon hade skrivit om hur det var när dom föddes & dog, & tiden efter. Inlägget gjorde mig riktigt arg, för när hennes tvillingar föddes hade inte sjukhuset gjort nånting för att försöka rädda dom små. Sköterskan som tog hand om henne under gradiviteten hade tagit bort sex dagar av nån anledning så när pojkarna föddes var hon i v22+4, (inte för att jag förstår hur dom räknar sånt där men), så egentligen skulle hon ha vart i vecka 23 när pojkarna föddes. Sjukhuset räddade inte barnen för dom hade en gräns vid att rädda barn. Om dom var under vecka 23 så gjorde dom ingenting. Så man kan säga att om inte sköterskan hade tagit bort dom där dagarna så hade hon varit i vecka 23 & hennes barn hade då fått en chans. Hon skrev också "Nu gjordes absolut ingenting fast jag bönade och bad." Barnen fick helt enkelt bara ligga i deras famnar & dö. Läkarnas ursäkt var att dom troligen hade blivit cp-skadade om dom hade försökt att rädda dom. Så dom tyckte tydligen att det var bättre för dom att dö..
Blev så otroligt arg när jag läste det. Läkarna hade alltså rätt att avgöra om någon annans barn skulle leva eller dö. Tycker det är riktigt sjukt, att dom inte tänkte det minsta på föräldrarna & barnen. Hur föräldrarna skulle må efteråt, & barnen som inte ens fick leva sina liv. Om jag hade vart läkarna hade jag inte kunnat göra det beslutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar